Sumber artikel dari Mymassa dan ambil bulat-bulat dari sini (http://askarsetia.blogspot.com/2011/12/geraksaraf-perangsaraf-dalam.html).
Dan dalam dunia periklanan/ advertising juga banyak syarikat yang menggunakan konsep ini seperti prime time preview untuk iklan, text, dan mesej yang memberikan impak kepada minda penerima.
Baru-baru
ini, saya ada terbaca sebuah artikel yang saya menyentuh akal dan
fikiran saya untuk berfikir. Ada benarnya artikel tulisan Mat Merapu di
blog merapusakan.blogspot.com yang merasakan ada beberapa 'variable'
penting yang harus diberi perhatian iaitu "war of perception" dan "kecenderungan pengundi siber" dalam menghadapi pilihanraya akan datang.
Maksud
“Propaganda” pula sering disalaherti oleh banyak pihak dengan mendakwa
bahawa apa yang diperkatakan oleh pihak lawan adalah propaganda dan
apa yang diperkatakan sendiri bukan propaganda. Sebenarnya,
GSPS
merupakan antara elemen terpenting dalam transformasi rakyat menjelang
PRU 13 kepada BN dan PR kerana GSPS adalah sebahagian daripada
komponen Peperangan Informasi dan juga Peperangan Persepsi. Sudah
semestinya media baru (siber) menjadi landasan utama untuk penyebaran
propaganda sekali gus berlakulah perang propaganda yang bersifat
maklumat benar, separuh benar dan pembohongan. Ketiga-tiga kategori
propaganda ini pula dicetuskan oleh sumber Putih (identiti sebenar),
Kelabu (identiti disamarkan) dan Hitam (Identiti Tidak Dinyatakan).
Nilai keberkesanan propaganda bergantung kepada tema, simbol dan mesej
yang tersurat bagi mencapai objektif atau matlamat yang diinginkan
yang tersirat. Rancangan GSPS pula berkait rapat dengan kawalan kempen
yang terkoordinasi dan menyeluruh. Teras kekuatan Rancangan GSPS turut
berlandaskan kepada keupayaan Propagandists dalam menganalisis kekuatan, kelemahan, persekitaran dan susceptibility kumpulan sasar (pemilih berdaftar) supaya ianya berimpak tinggi.
Artikel tersebut diambil dan diedit dari sini (http://www.merapusakan.blogspot.com/).
*Sedikit perkongsian ilmu untuk rakan-rakan blogger.
Dan dalam dunia periklanan/ advertising juga banyak syarikat yang menggunakan konsep ini seperti prime time preview untuk iklan, text, dan mesej yang memberikan impak kepada minda penerima.
GERAKSARAF & PERANGSARAF DALAM TRANSFORMASI RAKYAT MENJELANG PILIHAN RAYA UMUM 13

Apabila kita berbincang mengenai "PERCEPTION", ia amat sinonim dengan operasi Geraksaraf. GERAKSARAF (GS) mengikut definisi tepat membawa maksud:
“Penggunaan
propaganda dan tindakan lain yang dirancang untuk mempengaruhi
pendapat, emosi, sikap dan tingkahlaku kumpulan sasar pihak sahabat dan
golongan berkecuali bagi mencapai matlamat pihak penganjur”
Manakala PERANGSARAF (PS) pula ditujukan khusus kepada pihak seteru atau bakal musuh atau musuh sebagai kumpulan sasarnya.

"Propaganda
adalah sebarang bentuk komunikasi yang digunakan untuk mempengaruhi
pendapat, emosi, sikap dan tingkahlaku sesuatu kumpulan sasar bagi
memanfaatkan pihak penganjur".


![]() |
Agenda Setting Plan Dipetik daripada Media Tenor: Strategic Media Intelligence |
Justeru, kemenangan PRU 13 yang lalu berpihak kepada mana-mana parti yang dapat menguasai GSPS khususnya dalam War of Perceptions di
kalangan pengundi berdaftar terutama golongan pertengahan (terutamanya
di kawasan bandar yang ada kemudahan dan akses kepada Internet!).
Artikel tersebut diambil dan diedit dari sini (http://www.merapusakan.blogspot.com/).
*Sedikit perkongsian ilmu untuk rakan-rakan blogger.
No comments:
Post a Comment